دمپر دستی چهار گوش

اصولا دمپر كانال دستی جهت کنترل ميزان دبي هوا در کانال ها و دريچه ها به کار مي رود و عملكرد آن در كانال هاي هوا دقيقا همانند شير آب در خطوط لوله آب رساني است .

اصولا دمپر كانال دستی جهت کنترل ميزان دبی هوا در کانال ها و دريچه ها به کار می رود و عملكرد آن در كانال هاي هوا دقيقا همانند شير آب در خطوط لوله آب رسانی است . بدين منظور كه هم برای قطع و وصل و هم براي كنترل ميزان جريان به كار برده می شود. اين عمل توسط پره هاي تعبيه شده که در اين مدل از نوع دیسکی می باشد صورت می پذيرد اين کنترل دبی هوا در مواقعی که نياز به هوا دهی در يك ناحيه و يا در يك فصل از سال و نيز براي کنترل سرعت و تنظيم هوا دهی مناسب در شاخه هاي مختلف كانال باشد اهميت پيدا مي کند.

دمپر کانال‌ها وسیله ای برای متوقف کردن یا تنظیم جریان هوا در کانال‌ها هستند. ممکن است دمپر روی خط اصلی کانال هوا قرار گیرد و یا ممکن است روی هر خط فرعی اتاق به اتاق دمپر کانال قرار گیرد تا هوای ورودی به اتاقی که بلااستفاده است مسدود گردد و یا هوای ورودی (هوای گرم یا سرد) به هر اتاق تنظیم گردد. دمپر کانال ها به دو شیوه دستی و اتوماتیک تنظیم می شوند. دمپرهای دستی بوسیله دسته دمپری که روی فضای بیرونی دمپر تعبیه شده است تنظیم می شوند.

دمپر دستی در دو نوع گرد و چهارگوش قابل عرضه می باشد. همچنین این نوع دمپرها با پره تک لایه با هندسه V شکل و یا به صورت پره دولایه با هندسه ایرفولی قابل عرضه می باشند. جهت هوابندی بهتر، در صورت نیاز مشتری، روی محل اتصال شفت پره به قاب از نوار هوابند استیل استفاده می شود. قابلیت اضافه کردن نوار هوابند لاستیکی سیلیکونی روی لبه پره جهت به حداقل رساندن نشتی هوا هنگام بسته بودن کامل دمپر نیز وجود دارد. دمپر کانال های دستی به دو صورت پره متقابل برای کنترل بیشتر روی دبی و پره موازی برای قطع سریع تر جریان هوا قابل تولید هستند.

دمپرهای دستی به صورت تک پره ساخته می شوند، پره به کمک اهرمي که از جنس پي وي سي و يا آهني مي باشد مي توانند تا اختلاف فازي 90 درجه باز يا بسته شوند. و در اثر اين تغيير زاويه پره در مسير هوای كانال؛ راه عبور جريان مسدود و يا باز می گردد و در نتيجه جريان كنترل می شود .