کانال پیش عایق

یکی از محصولات جدیدی که امروزه به کار برده می شود و از زمره محصولات نوین ساختمانی می باشد، کانال پیش عایق بوده که در دسته کانال چهارگوش قرار می گیرد. این فرآورده از فوم پلی اتیلن به ضخامت یک تا سه سانتیمتر در میان لایه های آلومینیومی تشکیل شده است. وجود چنین ترکیبی در این نوع کانال چهارگوش باعث بالا رفتن استحکام، سبکی و کاهش هزینه اولیه می شود و تمامی این عوامل سبب گشته است که این محصول به عنوان جایگزین کانال چهارگوش گالوانیزه به کار رود. همچنین در صورت امکان می توان از کانال فلکسیبل با عایق الاستومری که بهترین گزینه برای کانال کشی داکت اسپیلت می باشد به جای کانال چهارگوش سنتی بهره جست

در اینجا ذکر این نکته لازم به ذکر است که در صورت تولید این کانال به روش ماشینی برخی از معایب آن کاهش یافته و یا از بین می رود. از جمله این موارد در تولید این کانال ماشینی می توان به کاهش آشفتگی جریان و بالا رفتن مقاومت آن و در نتیجه کاهش تلفات در کانال چهارگوش، درزبندی کانال ها و اتصالات با کیفیت بالا به همراه هوابندی مناسب در این نوع کانال و در نهایت افزایش سرعت نصب در کانال را موجب می شود.

به طور کلی، کانال‌های هوا نقش مهمی را در انتقال هوای مطبوع (سرد یا گرم) در سیستم‌های تهویه مطبوع بر عهده دارند. به صورت سنتی، در این سیستم‌ها برای سالیان متمادی از کانال‌های هوا با جنس گالوانیزه استفاده می‌گردید. این جنس کانال‌ها هنوز هم در برخی موارد (به ویژه برای کانال‌کشی کولرهای آبی) مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، کانال‌های گالوانیزه معایبی دارند. وزن بسیار بالا، نیاز به فضای زیاد جهت نصب، نشت هوای مطبوع در حین توزیع و ... تنها چند مورد از این معایب هستند.

7 مزیت کانال پیش عایق شده نسبت به کانال‌های سنتی هوا

  • کیفیت بالای هوا و کارایی سیستم تهویه مطبوع

    سطح داخلی کانال پیش عایق شده به طور کامل از آلومینیوم است. به دلیل همین ویژگی است که جریان هوای پاک و سالم در این نوع کانال‌ها تضمین شده است. از سوی دیگر، برای پیوستن مجراهای مجزا به یکدیگر، فلنج‌های محدودی به کار گرفته می‌شوند. به این ترتیب، در کانال‌های پیش عایق شده جریان باد کاملا حفظ می‌شود. در نتیجه، کارایی سیستم تهویه مطبوع بسیار بهبود پیدا می‌کند.

  • صرفه‌جویی در انرژی و عایق‌های حرارتی

    فوم پلی اورتان ضریب هدایت حرارتی بسیار کمی دارد. فرمول این ضریب به صورت θi = 0،021 W / mK است. در نتیجه، عایق حرارتی تقریبا بدون عیب و نقص و کاملی را تضمین می‌کند. این مسئله حتی در ضخامت‌هایی مانند 20 و 30 میلیمتر نیز دیده می‌شود. همین ویژگی مهم باعث می‌شود در مصرف انرژی کل سیستم تهویه مطبوع به طور قابل توجهی صرفه‌جویی شود. علاوه بر این، پوشش‌های آلومینیومی موجود در هر دو طرف پانل، ضد آب هستند و وجود کیفیت هوای عالی و عملکرد ضد بخار را تضمین می‌کنند.

  • وزن سبک به همراه ایمنی بالا

    کانال‌های پیش عایق شده شده تقریبا وزنی نزدیک به 15 درصد وزن کانال‌های سنتی با ورق گالوانیزه را دارند. این مزیت از چند منظر اقتصادی، محیط زیستی و ایمنی بسیار اهمیت دارد. کانال پیش عایق شده به دلیل وزن سبک‌تر، نیاز به نقاط تقویت شده کمتری دارد. بنابراین، این نوع کانال‌ها در زمان سقوط به هر علتی (نظیر زلزله)، بسیار ایمن‌تر هستند. یکی دیگر از مزایای مهم از منظر ایمنی، مقاومت کانال‌های پیش عایق شده نسبت به درجه حرارت بالا است. برخی از این نوع کانال‌ها حتی قابل استفاده بر اساس شرایط یوروکلاس B s1 d0 هستند.

  • به حداقل رسیدن نویزهای صوتی

    در کانال پیش عایق شده با فوم پلی اورتان لرزشی وجود نخواهد داشت. همین مسئله باعث می‌شود که نویز صوتی نیز به حداقل ممکن برسد. علاوه بر این، این نوع کانال‌ها در حقیقت عایق صوتی نیز هستند و نویزهای صوتی را جذب می‌کنند. در نتیجه، محیطی که از کانال پیش عایق شده در آن استفاده شده است، آرامش بسیار بیشتری خواهد داشت.

  • قابلیت اطمینان

    استفاده از فوم پلی اورتان و آلومینیوم در ساخت کانال پیش عایق شده باعث می‌شود که پایداری این کانال‌ها در مدت زمان طولانی تضمین شود. این ویژگی در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی مصرف‌کننده خواهد شد.

  • هزینه‌هایی که کاهش پیدا می‌کنند

    هزینه‌های ساخت کانال پیش عایق شده، حمل و نصب و راه‌اندازی آن در محل، در مقایسه با یک کانال از نوع ورق گالوانیزه سنتی به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر خواهد بود. علاوه بر این، در دراز مدت نیز این کانال‌ها هزینه‌ای به مراتب کمتر از کانال‌های سنتی به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهند کرد.

  • تطبیق‌پذیری

    کانال‌های پیش عایق شده را می‌توان به طور مستقیم در محل نصب اندازه‌گیری و اجرا کرد. نصب و راه‌اندازی این نوع کانال‌ها در مقایسه با کانال‌های سنتی، بسیار ساده و آسان است. علاوه بر این، انجام تغییرات براساس نیازهای جاری بدون هیچ مشکلی صورت می‌پذیرد. یکی از نکات مهم کانال‌های پیش عایق شده این است که این کانال‌ها نسبت به کانال‌های قدیمی که پس از نصب عایق‌بندی می‌شوند، نیاز به فضای بسیار کمتری دارند. بنابراین، با استفاده از این کانال‌ها از فضای ساختمان نیز بیشترین استفاده ممکن خواهد شد.

کانال پیش عایق
اتصالات کانال چهارگوش
  • برای آنکه یک کانال چهارگوش در یک سیستم تهویه مطبوع کار خود را به درستی و بدون نقص انجام داده و دچار هیچ گونه مشکلی نگردد نیازمند اتصالات کانال چهارگوش می باشد.
  • هریک از این اتصالات کانال چهارگوش (Rectangular duct connectors) با دقت و کیفیت بسیار بالایی مانند خود کانال های هوا تولید می گردند چراکه آنها هم توسط ماشین آلات مدرن و پیشرفته در کارخانه های صنعتی تولید می شوند
  • اتصالات کانال چهارگوش را می توان به ورق گالوانیزه تجهیز نمود تا مقاومت آنها افزایش یابد چراکه بسیار مهم است تا این قطعات در برابر عوامل جوی و محیطی مقاوم باشند. چون ممکن است اتصالات کانال چهارگوش در معرض انواع آب وهوای مختلف و در محیطی خارج از فضای داخلی تعبیه گردند به همین دلیل بسیار مهم است تا در ساختار آنها از موادی استفاده گردد تا آن ها را در برابر عواملی همچون رطوبت، حرارت، سرما و گرما، حشرات و باکتری ها و انواع اسیدها و مواد مضر موجود در هوا و یا رطوبت مقاوم و مستحکم سازد تا بسیار دیرتر فرسوده گردند و این امر موجب افزایش طول عمر این قطعات گردد.
  • اتصالات کانال چهارگوش شامل محصولات گوناگونی می باشد. این محصولات شامل سه راهی ها، چهار راهی ها، زانویی ها، انواع تبدیل ها، شلواره ها، گسکت ها، ساپورت ها، رابط ها، بست ها، دمپر ها، دریچه ها، هود و… می باشد.
  • اتصالات کانال چهارگوش در یک سیستم کانال کشی وابسته به نیاز کانال و محل پروژه در قسمت های مختلفی قرار داده می شوند و به عملکرد پروژ کمک می نمایند. ذکر این نکته الزامیست که ممکن است تمامی اتصالات کانال چهارگوش در یک پروژه تهویه مطبوع مورد استفاده قرار نگیرند و تنها تعدادی از آنها مورد استفاده قرار بگیرد.
  • اتصالات کانال چهارگوش سه راهی ها شامل سه سر انشعابی چهارگوش است که در قسمتی از پروژه که به استفاده از آن نیاز می باشد تعبیه می گردد.
  • اتصالات کانال چهارگوش چهار راهی ها هم شامل چهار انشعاب چهارگوش می باشد که آن هم متناسب با نیاز پروژه در جای معین خود قرار داده می شود.
  • زانویی ها هم زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که کانال بخواهد با زاویه ای خاص تغییر جهت بدهد که این زوایا شامل 90، 45، 30، 60 درجه و… می باشند.
  • اتصالات کانال چهارگوش بسیار گسترده می باشند و اگر تولید و پس از آن نصب و اجرای آن به درستی و بدون کوچکترین مشکلی صورت بگیرد می تواند موجب بهبود عملکرد پروژه گردد و در کارایی بالا و طول عمر طولانی سیستم نقش بسزایی داشته باشد.